top of page

גלאוקומה - הקשר המשפחתי

עודכן: 3 ביולי 2023

גלאוקומה (או בעברית, ברקית) היא קבוצת מחלות בהן נגרם נזק לעצב הראיה באזור בו העצב יוצא מהעין לעבר המוח. עצב הראיה אחראי למעבר המידע הראייתי מהעין למוח ולכן פגיעה באזור זה תגרום לפגיעה בראיה. הנזק הנגרם לעצב הראיה איננו הפיך ולכן ישנה חשיבות גבוהה לזיהוי וטיפול מוקדמים העשויים למנוע פגיעה בראיה ולשמור על ראייה לאורך שנים רבות. גלאוקומה היא אחת הסיבות השכיחות בעולם לעוורון ואיננה מלווה בסימני אזהרה, רק בדיקה תקופתית תסייע בזיהוי מוקדם של המחלה. גלאוקומה קשורה פעמים רבות ללחץ תוך עיני גבוה או לרגישות גבוהה של העצב לשינויים בלחץ

תמונת לחצים מוגברים בעיניים
לחץ גבוה בעיניים

לחץ תוך עיני מוגבר וגורמי סיכון אחרים

לחץ תוך עיני מוגבר הוא מצב בו הלחץ בתוך העין גבוה יותר מהלחץ התקין באוכלוסיה, מצב זה לא בהכרח גורם לפגיעה בעצב הראיה אך מעמיד את המטופל בסיכון. לא ברור עדיין מדוע חלק מהאנשים רגישים יותר מאחרים לעלייה בלחץ התוך עיני אך הדבר כנראה קשור לרגישות מולדת או מבנית של העצב או רקמות אחרות הקשורות אליו. לחץ תוך עיני מוגבר הוא גורם סיכון להתפתחות גלאוקומה ודורש מעקב. גורמי סיכון אחרים להתפתחות גלאוקומה הם ארץ מוצא, גיל מבוגר, קרוב משפחה עם גלאוקומה, עובי קרנית וכן סדרה של מחלות עיניים ומחלות כלליות אחרות.


האם גלאוקומה עוברת בתורשה?

למרות שלמרבית קרובי המשפחה של חולי גלאוקומה לא תהיה גלאוקומה אם יש לך קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אח/ות, הורה, או ילד) הסובל מגלאוקומה את/ה בסיכון מוגבר למחלה ולכן מומלץ לפנות לבדיקת רופא עיניים. ישנן עדויות שגם קרובים רחוקים יותר עשויים להיות בסיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה.


איך ניתן לאבחן גלאוקומה?

גלאוקומה יכולה להתקדם ללא סימנים למשך שנים רבות. הפגיעה העינית בגלאוקומה איננה הפיכה ולכן חשיבות גבוהה לזיהוי וטיפול מוקדם. הדרך העיקרית לזיהוי גלאוקומה היא בדיקה אצל רופא עיניים. רופא העיניים יבצע בדיקה מקיפה של העין ושל עצב הראיה, ימדוד את הלחץ התוך עיני ויפנה לבדיקות נוספות על פי הצורך (בדרך כלל בדיקת שדה ראיה וצילומים של עצב הראיה).


האם יש טיפול לגלאוקומה?

גלאוקומה היא מחלה שיש לה טיפול יעיל. ככל שהמחלה מאובחנת מוקדם יותר כך הסיכון לפגיעה משמעותית בראיה נמוך יותר במידה ועוקבים אחר המלצות הרופא. בניגוד למחלות עיניים אחרות הסובלים מגלאוקומה נדרשים ליטול טיפול לפני שמופיעה פגיעה בראיה ולכן לעיתים קשה להבין את חשיבות הטיפול. יש לזכור שללא טיפול וללא מעקב התקדמות המחלה עשויה להוביל לפגיעה בראיה שאיננה הפיכה.


האם ניתן לשפר את הראיה לאחר שנפגעה מגלאוקומה?

לא. גלאוקומה היא מחלה הגורמת לפגיעה שאינה הפיכה בעצב הראיה ולכן חשיבות הזיהוי והטיפול המוקדם. במקרים מסויימים, עזרים חיצוניים (זכוכיות מגדלות, פריזמות וכדומה) יכולים לשפר את איכות החיים של מי שראייתם נפגעה מגלאוקומה (כמו גם ממחלות עיניים אחרות). עם זאת, ובהסתכלות אופטימית לעתיד - הרפואה המודרנית מתקדמת בצעדי ענק וטיפולים שנחשבו מדע בדיוני לפני כמה עשרות שנים נמצאים היום בסל הכלים לרופא ולמטופל. מחקרים רפואיים פורצי דרך משאירים תקווה שבעתיד נוכל אולי גם לחדש סיבי עצב פגועים ולשפר את הראייה למי שראייתם נפגע ממחלות עיניים שונות, בניהן גם גלאוקומה.


bottom of page